Prima G - Lingua e cultura Inglese | 2023-2024

Prima G
Lingua e cultura Inglese
Angelica Giannelli, Frank Obeng
  • Saper comprendere messaggi orali e scritti con riferimento al registro familiare-colloquiale e formale
  • Sapersi esprimere su argomenti di vita quotidiana con lessico adeguato al contesto e alla situazione
  • Saper leggere ed esprimersi con corretta impostazione fonetica
  • Saper produrre per iscritto semplici messaggi, dialoghi e descrizioni
  • Saper riconoscere e utilizzare le principali strutture grammaticali, le funzioni e il lessico presentati nel corso dell'anno scolastico.
  • Conoscenza delle regole grammaticali di L2 contenute nel testo scolastico
  • Acquisizione delle differenze grammaticali, funzionali e situazionali fra L1 e L2
  • Conoscenza di tutte le funzioni comunicative contenute nel testo scolastico
  • Conoscenza di alcuni aspetti di civiltà e della cultura anglosassone

Verranno impiegate diverse metodologie didattiche (lezioni partecipate, lezioni interattive, flipped classroom, lavori di gruppo e a coppia, lezioni frontali). Le verifiche saranno sia scritte che orali e verteranno sugli argomenti trattati nelle diverse unità didattiche. Le verifiche scritte potranno avere carattere prettamente grammaticale (esercizi a risposta multipla, di completamento ecc.) o potranno riguardare la comprensione di un testo dato (con questionari a risposta aperta o chiusa) o la produzione di lettere, brevi composizioni, brevi riassunti; quelle orali, invece, saranno focalizzate su esercizi di listening comprehension, attività di speaking (svolte durante le lezioni in compresenza con l'insegnante madrelingua),correzione dei compiti svolti a casa, esposizione dei contenuti oggetto dei lavori di gruppo. Si prevedono due verifiche scritte e due orali per il trimestre e tre verifiche scritte e due orali per il pentamestre secondo quanto stabilito dal dipartimento di lingue. Per quanto riguarda gli strumenti didattici, si ricorrerà all'utilizzo dei libri di testo, della lim, del pc e di diverse risorse online.

Dal testo "Panoramic A2" :
Unit 1: Verb "to be", "have got", personal adjectives, physical appearance, adverbs of degree,making introductions.

Unit 2: Possessive adjectives, possessive 's and possessive pronouns, plurals, countable and uncountable nouns, expressions with "be", family, describing people.

Unit 3: There is/there are, present simple, adverbs and expressions of frequency, rooms in a house, furniture, chores, describing a place.

Unit 4: How much?/How many? with countable and uncountable nouns, quantifiers (a lot, a few, a little), subject and object questions in the Present simple, food, plates and cutlery, describing the weather.

Unit 5: Present continuous, Present simple and Present continuous, verbs and infinitives, free time activities, describing clothes, stative verbs, including people in a discussion.

Unit 6: "Can" for ability and possibility, "have to" and "don't have to", "should", places in town, countryside, adverbs of manner, asking for and giving directions.

Unit 7: Past simple of the verb "to be", past simple of regular and irregular verbs, life stages, past time expressions, -ed and -ing adjectives, using tone of voice to show meaning.

Unit 8: "Must" and "mustn't", past continuous, past simple and past continuous, character adjectives, survival verbs, expressions for telling stories, telling a story.

Unit 9: "Be going to" and "will" for predictions, "be going to" and "will" for future plans and promises, a/an/the and no article, verbs of prediction, jobs, future time expressions, making, accepting and declining an invitation.

Unit 10: Comparative and superlative adjectives and adverbs, gerunds, comparisons with (not) as....as, less and the least, sports adjectives and adverbs, adjectives+prepositions, reality TV, expressing preferences and making comparisons.

Unit 11: Present Perfect with "for" and "since", present perfect with "already", "just" and "yet",present perfect with "ever" and "never", language learning, travel, volunteering, organising an event.

Unit 12: Zero conditional, first conditional, imperatives, population change, noun suffixes (-tion, - ment).

Con il docente di conversazione saranno proposti vari argomenti tratti dal libro di testo " World in progress".

13/11/2023
L'insegnante Angelica Giannelli, Frank Obeng