Tu sei qui

Quinta N - Scienze Naturali - CLIL | 2020-2021

Logo Repubblica italiana
LICEO STATALE “CARLO TENCA” ‐ MILANO
P. I. 80126370156 Cod. Mecc. MIPM11000D
Bastioni di Porta Volta,16–20121 Milano
Tel. 02.6551606 – Fax 02.6554306
C. F. 80126370156 - Cod. Mecc. MIPM11000D
Email: mipm11000d@istruzione.it  – PEC mipm11000d@.pec.istruzione.it

SCHEDA DIDATTICA CLIL

2020-2021
Classe: 
Quinta N
Docente: 
Elena Gaboardi
Indirizzo di studio: 
Liceo delle Scienze Umane
Disciplina/e coinvolta/e: 
Scienze Naturali
Lingua: 
Inglese
Materiale
Autoprodotto
Contenuti disciplinari

Biomolecules 

Topics

  • The structure and function of the major biomolecules found in living cells (carbohydrates, lipids, proteins and nucleic acids)

Learning Objectives

  • Define what a functional group is.
  • Recognize the main different functional groups: alcohols, ethers, amines, aldehydes, ketones, carboxylic acids, and esters.
  • Define what a chiral carbon is and identify the chiral carbons in a given molecule
  • Define what isomers are
  • Describe the relation between monomers and polymers
  • Identify the elements present in biomolecules and  the molecules that represent their building blocks
  • Explain the role of water in condensation (dehydration) reaction and in hydrolysis.
  • Identify chemical elements of carbohydrates
  • Identify the major functional groups in saccharides.
  • Compare monosaccharides, disaccharides, and polysaccharides.
  • Describe the role saccharides play in -living organisms.
  • Identify the chemical elements of lipids
  • Describe the property of insolubility in water of the lipids
  • Illustrate the structure and functions of triglycerides, fats and oil, waxes, steroids and phospholipids.
  • Explain the differences and similarities between saturated and unsaturated fatty acids.
  • Describe the basic structure of an amino acid and list the functional groups that it contains
  • Explain how a peptide bond is made and broken
  • Explain the differences and similarities between primary, secondary, tertiary, and quaternary protein structure.
  • Describe some of the functions of proteins such as catalysis, movement, structure, protection, transport, regulation, and storage
  • Explain the structure and function of DNA and RNA
Modello operativo

insegnamento gestito dal docente di disciplina

Metodologia di lavoro

Frontale

A coppie

In piccoli gruppi

Risorse (materiali e sussidi
  • Mader Sylvia S. "Concept of biology "  third edition-  McGraw-Hill  Educational - Unit 1 - "Organic molecules of cells" da pagina 42 a pagina 57 (escluse pagine 49 e 53)
  • F. Tottola -“Biochemistry – the language of nature ” – alcune esercitazioni
  • Video principalmente da: www.bozemanscience.com e www.khanacademy.com
Modalità e strumenti di verifica
In itinere

La valutazione  formativa è stata svolta in itinere in modo da poter verificare in tempo reale l'adeguatezza dei contenuti e dei metodi. L'alunna/o è stata/o sollecitata/o a partecipare al suo

processo di apprendimento attraverso l'esplicitazione, da parte dell'insegnante, degli obiettivi da raggiungere e delle conoscenze/competenze acquisite o eventualmente delle lacune ancora presenti.

Strumenti della verifica: esercizi, interventi, lavori svolti a casa

Finali

Per la valutazione finale si è tenuto conto non solo delle misurazioni, scritte e orali, ma anche dell’interesse mostrato, dell’impegno, della serietà e del metodo di lavoro acquisito, della continuità di lavoro e dei progressi fatti, in relazione alle capacità e possibilità individuali, rispetto al livello di partenza.

Strumenti della verifica: verifica semistrutturata (moduli google)

Modalità e strumenti di valutazione

I criteri di valutazione sono quelli indicati nel POF di Classe. 

Modalità di recupero
Sportello
Docente: 
gaboardi.elena
Data ultima modifica: 
02/05/2021 - 18:22
Data immodificabilità contenuto: 
14/05/2021 - 23:00